Borgermøde
Den 19. juni 2024 blev der gennemført et borgermøde med deltagelse af repræsentanter fra Brødeskov lokalråd, borgere og kommunen, samt kommunens rådgiver. På mødet gennemgik forvaltningen og rådgiveren eksisterende forhold og data og kom med et forslag til hastighedszoner og trafiksanering. Herefter havde borgerne mulighed for at komme med deres forslag og ønsker på planer, som lå på borde i lokalet.
Forslag
På baggrund af borgermødet og øvrige henvendelser, samt besigtigelser i områderne har forvaltningen sammen med rådgiver udarbejdet et forslag til hastighedszoner og trafiksanering i hvert af de fire byområder.
Nr. Herlev
Hastighedszone på 30 km/h omfattende Nr. Herlev vest for Lyngevej, dog undtagen kirkepladsen, hvor hastighedsgrænsen sættes til 40 km/h. Bygadens særlige vejforløb som en smal, snoet gade uden mulighed for at etablere fortov, kan begrunde en hastighedsgrænse på 30 km/h. De øvrige veje i hastighedszonen er boligveje uden mulighed for gennemkørende motortrafik, hvor det også er muligt at fastsætte hastighedsgrænsen til 30 km/h. Kirkepladsen er omfattet af den generelle mulighed kommunen har for at fastsætte en hastighedsgrænse på 40 km/h
- Bump på Kirkepladsen og på Bygaden.
- Ombygning af krydset Bygaden/Kirkepladsen/Enghavegårdsvej, så det fremstår tydeligt, at hovedforløbet i krydset er Kirkepladsen-Bygaden (syd), mens Bygaden (nord) og Enghavegårdsvej kommer til at fremstå som sideveje til dette hovedforløb. Forslag krydsombygning.
- Byzonetavlerne flyttes, så de står ved indkørsel til Nr. Herlev fra Lyngevej, mens hastighedsgrænsen på Lyngevej sættes til 50 km/h (dog 60 km/h på strækningen syd for Kirkepladsen) med almindelige hastighedstavler. Dette ændrer ikke på hastighedsgrænsen på Lyngevej, men forvaltningen vurderer, at det er lettere at forstå for trafikanterne, at byzonen omfatter det område, som fremstår som tættere bebygget område, mens hastigheden på Lyngevej, som fremstår som en omfartsvej i udkanten af det tættere bebyggede område skiltes med almindelige hastighedstavler.
Brødeskov
- Hastighedszone på 40 km/h omfattende Brødeskovparken og Kollerødvej til syd for idrætshallen. For at gennemføre dette, opsættes der også byzonetavler omfattende det samme område.
- 2 minus 1-vej på Kollerødvej fra Brødeskovvej til syd for idrætshallen.
- 2 bump på Kollerødvej.
- Tydelig afmærkning af den dobbeltrettede cykelsti, hvor denne krydser Brødeskovparken og Kollerødvej.
- Hastighedsgrænse på 50 km/h på Brødeskovvej mellem Lyngevej og parkeringspladsen 250 meter øst for Skovkrogen.
- 2 nye bump på Brødeskovvej.
Hammerholt og Hammersholt kasserne.
- Hastighedszone på 30 km/h i Hammerholt syd for Brødeskovvej. Hammersholt Byvejs særlige vejforløb som en smal, snoet gade uden mulighed for at etablere fortov, kan begrunde en hastighedsgrænse på 30 km/h.
- 2 bump på Hammersholt Byvej.
- Hastighedsgrænse på 50 km/h på Brødeskovvej ud for Hammersholt Kasserne.
Ny Hammersholt
- Hastighedszoner på 30 km/h for Hulvejen og Slettebjerget med sideveje. Områderne udgøres af boligveje uden mulighed for gennemkørende motortrafik, hvor det er muligt at fastsætte hastighedsgrænsen til 30 km/h.
- Bump på Hulvejen og Slettebjerget
- Hastighedszone på 40 km/h på Gl. Frederiksborgvej og sidevejene nordøst herfor
- Tilpasning af bump på Gl. Frederiksborgvej
- Rumleriller på cykelsti og sidevej ved Fyrrestien, Engstien og St. Stendamsvej for at øge opmærksomheden mellem cyklister på cykelstien og trafikanter på sidevejene. Endvidere trafikspejl over for Fyrrestien.
Hvis du har kommentarer til forslaget skal du sende dem til trafikvejogpark@hillerod.dk senest mandag den 27. januar 2025. Kommentarerne vil blive præsenteret for Arkitektur, Byplan og Trafikudvalget når forslaget behandles torsdag den 6. februar 2025.