Hastighedszone i centrum
Et forslag til hastighedszone i Skævinge centrum skal behandles i Arkitektur, Byplan og Trafikudvalget den 10. oktober 2024.
Hvis du har kommentarer til forslaget, kan du sende en mail til trafikvejogpark@hillerod.dk senest den 9. oktober kl. 10. Forvaltningen vil forelægge de indsendte kommentarer, når sagen udvalgsbehandles den 10. oktober.
Forslaget indeholder følgende:
- hastighedszone med 30 km/h, som omfatter Hovedgaden, Jernbanevej, Strædet, samt dele af Meløsevej, Harløsevej og Borupvej
- en hævet flade i krydset Hovedgaden/Ny Harløsevej/Jernbanevej
- to bump på Hovedgaden og et på Borupvej
- ensretning af Jernbanevej fra krydset Hovedgaden/Ny Harløsevej til stationsforpladsen
Hastighedsgrænsen på 30 km/h etableres af to årsager:
- I modsætning til på resten af de primære lokalveje i Skævinge er det hverken muligt at etablere cykelsti eller 2 minus 1-vej i centrum. Kørebanerne er for smalle til cykelstier, og trafikmængden er for stor til 2 minus 1-vej. Af hensyn til cyklisterne på de relativt smalle veje foreslås hastigheden derfor sat ned til 30 km/h.
- Oversigtsforholdene ved udkørsel fra Jernbanevej til Hovedgaden, fra Nygade til højre ad Borupvej og fra Meløsevej til Hovedgaden er ikke tilstrækkelige ved en hastighed på 40 km/h. Ved en hastighed på 30 km/h vil det være muligt at etablere bedre oversigtsforhold. Forvaltningen vil forsøge at få reguleret hække og anden beplantning på hjørnerne, så oversigtsforholdene kan blive endnu bedre.
Ensretning af Jernbanevej etableres for at forbedre de særligt dårlige oversigtsforhold ved den vestlige udkørsel fra Jernbanevej til Hovedgaden. Her betyder en bygning, at det selv ved nedsættelse af hastigheden til 30 km/h ikke er muligt at skaffe blot nogenlunde oversigt ved udkørsel i bil. Cyklister tillades i begge retninger, da cyklister ikke sidder så langt fra fronten af cyklen, som en bilist sidder fra fronten af en bil, og de dermed har bedre oversigt ved udkørsel til krydset.