Spring menu over

Hvilke sager behandles af beboerklagenævnet og hvordan gør du?

Beboerklagenævnet behandler følgende lejemål:

  • Almene boliger, der tilhører en almen boligorganisation.
  • Almene ældreboliger, der tilhører en kommune eller en amtskommune.
  • Almene ældreboliger, der tilhører en selvejende institution

og sager om:

  • Formalia i forbindelse med varsling af lejeforhøjelser.
  • Uenighed om boligens stand ved indflytningen.
  • Frister for udlejers udførelse af arbejder i det lejede.
  • Lejers ret til at foretage installationer og forbedringer af det lejede.
  • Uenighed om vedligeholdelse og istandsættelse.
  • Uenighed om lejers pligt til at tilbagebetale beboerindskud.
  • Uenighed om lejers betaling for varme, vand m.v.
  • Uenighed om lejers betaling for fællesantenner.
  • Uenighed om lejers ret til fremleje, til bytte og til fortsættelse af lejemål.
  • Husordensovertrædelser.
  • Lovligheden af beslutninger, der er truffet af beboerdemokratiske organer.
  • Uenighed om anvisning af almene familieboliger.

Beboerklagenævnets sekretariat kan give råd om, hvilke sager Beboerklagenævnet kan afgøre.

Ønsker du at indbringe en sag for beboerklagenævnet?

Sager til nævnet skal være skriftlige, og der skal vedlægges kopi af den underskrevne lejekontrakt og den nødvendige dokumentation, fx. varmeregnskab eller lignende. Anfør venligst en mailadresse, da vi primært er elektroniske.

Det koster 169 kr. i 2025 at få behandlet en sag. Beløbet indsættes på konto 4319 11970524. Ved betaling anføres lejemålets adresse og "Beboerklagenævn" og sagen sendes til Beboerklagenævnet (se kontaktinformation).

Lovgivning og sagsbehandling

Lovgivning

Beboerklagenævnet i Hillerød Kommune er nedsat i medfør af § 96 i lov om almene boliger, se lovbekendtgørelse nr. 961 af 11. august 2010.

Sagsbehandling

Når Beboerklagenævnet modtager en sag til behandling, og gebyret er indbetalt, sender nævnet klagebrevet sammen med bilagene til den anden part for at denne kan komme med sine bemærkninger til klagen. Dette skal ske senest 1 uge efter at nævnet har modtaget sagen.

Modparten skal sende sin udtalelse til Beboerklagenævnet inden 2 uger. Denne frist kan forlænges af nævnet, hvis der er særlige omstændigheder, der taler for det. Hvis en af parterne ikke sender sin udtalelse til Beboerklagenævnet inden svarfristen er udløbet, kan det komme denne til skade, da nævnet kan fortolke tavsheden til fordel for modparten og navnlig lægge dennes fremstilling til grund for afgørelsen.

Beboerklagenævnet har ret til at kræve nødvendige oplysninger hos sagens parter, alle offentlige myndigheder og private. Nævnet fastsætter en frist, (normalt højst 2 uger) for besvarelse af de spørgsmål, nævnet stiller til sagens parter eller andre.

Nævnet foretager ofte besigtigelse af lejemålene, og sagens parter bliver indkaldt til besigtigelsen med mindst 1 uges varsel. Parterne kan desuden indkaldes til at afgive forklaring.

Beboerklagenævnet skal træffe afgørelse senest 4 uger fra det tidspunkt, hvor nævnet har modtaget svar eller hvor svarfristerne er udløbet. Når Beboerklagenævnet har afgjort sagen, får parterne tilsendt en skriftlig afgørelse med begrundelse for afgørelsen.

Beboerklagenævnets afgørelse kan indbringes for boligretten. Dette skal ske senest 4 uger efter, at nævnets afgørelse er meddelt parterne. Afgørelser om advarsler kan dog ikke indbringes for retten.

  • Formand, Bente Jensen, cand.jur.
  • Lena Andersen, Boligselskabet Nordsjælland, repræsentant for boligselskaberne/udlejerne 
  • Kurt Andersen, Lejernes LO, repræsentant for lejerne

Beboerklagenævnet

Telefontid:

Alle hverdage kl. 10-11

Hillerød Kommune - logo