Hvilke sager behandles af beboerklagenævnet og hvordan gør du?
Beboerklagenævnet behandler følgende lejemål:
- Almene boliger, der tilhører en almen boligorganisation.
- Almene ældreboliger, der tilhører en kommune eller en amtskommune.
- Almene ældreboliger, der tilhører en selvejende institution
og sager om:
- Formalia i forbindelse med varsling af lejeforhøjelser.
- Uenighed om boligens stand ved indflytningen.
- Frister for udlejers udførelse af arbejder i det lejede.
- Lejers ret til at foretage installationer og forbedringer af det lejede.
- Uenighed om vedligeholdelse og istandsættelse.
- Uenighed om lejers pligt til at tilbagebetale beboerindskud.
- Uenighed om lejers betaling for varme, vand m.v.
- Uenighed om lejers betaling for fællesantenner.
- Uenighed om lejers ret til fremleje, til bytte og til fortsættelse af lejemål.
- Husordensovertrædelser.
- Lovligheden af beslutninger, der er truffet af beboerdemokratiske organer.
- Uenighed om anvisning af almene familieboliger.
Beboerklagenævnets sekretariat kan give råd om, hvilke sager Beboerklagenævnet kan afgøre.
Ønsker du at indbringe en sag for beboerklagenævnet?
Sager til nævnet skal være skriftlige, og der skal vedlægges kopi af den underskrevne lejekontrakt og den nødvendige dokumentation, fx. varmeregnskab eller lignende. Anfør venligst en mailadresse, da vi primært er elektroniske.
Det koster 169 kr. i 2025 at få behandlet en sag. Beløbet indsættes på konto 4319 11970524. Ved betaling anføres lejemålets adresse og "Beboerklagenævn" og sagen sendes til Beboerklagenævnet (se kontaktinformation).